08 March 2015

Muhammad Abid Haziq


Cucu sulong kepada keluarga Encik Hamid@ayah mertua aku. itulah yang lasak. itulah yang degil. itulah jugak yang chomel. itulah jugak penawar hati.

Gila tak geram tengok muka dia. Kenan mat saleh mana tah adik ipar aku. Kulit putih melepak. Rambut perang. Kurangnya mungkin pada kejendulan dahinya. Anyway, aku rasa jadikan playboy jugak anak buah aku sorang ni.

Abid baru nak masuk 2 tahun. tapi mulut tu petah dah memanggil-manggil orang.well, slightly pelat but quite impressive jugak la untuk budak umur 2 tahun. instead of paklong, dia panggil "long", pak ndak "ndak", pak uda "de", pak chik"chik", abang haikal "kal". ha-ha yang kelakar, bila dia panggil "long", aku dan waled keliru dia tengah panggil siapa sebab both of us dia panggil "long".

Hari ini, something happen. yang buat aku sedar.

Aku dan waled gerak naik triton, as usual untuk jemput achik, haikal dan hanif. alang-alang Abid ada kat rumah and kami tengok dia macam bosan, kami bawak la sekali. So, buas dia memang dah expect la kan. Dia nak duduk seat belakang, ok la. aku duduk and jaga-jaga pergerakan dia dari seat depan. Satu masa tu, aku dan waled ada berbincang something. Dan waled ter"brek" mengejut. Abid pun terjatuh dan dagu terhentak pada arm rest seat belakang. Kuat dia nangis, tapi tak lama. Aku nampak ada darah dalam mulut. mungkin gusi luka sikit. tak banyak pun. nak aku periksa lebih-lebih, memang Abid tambah nangis la kan. So biarkan je. Then Abid kembali buas seperti biasa. Sejam lepas tu, timbul lebam bawah dagu Abid.

Bila nampak lebam tu, muka waled terus berubah. Waled jadi tension bila Abid lebam macam tu. Waled fikir salah dia, Abid sakit. Aku tenang kan dia. Aku kata, biasalah budak-budak. But that dont makes him calm.

Terdetik la dalam hati aku. Anak buah sorang pun aku tak mampu nak jaga. Sampai lebam. Sampai berdarah. Kalau anak aku nanti macam mana la ye? Sebab ini ke Allah tak kurniakan aku zuriat lagi? Sebab aku tak bersedia lagi ke? Realiti ini buat aku sesak dalam hati.

Lalu aku redha. Mungkin ini jawapan buat persoalan dalam doa aku. Yes,you are not ready yet.

No comments: